Vuosikertomus 2016

Vuosi 2016

Vuosi 2016Taitoja talousosaamiseen

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

FINE on mukana finanssialan toimijoiden ja eri sidosryhmien talousosaamista edistävissä yhteistyöhankkeissa:

• Korttiturvallisuus.fi -verkkosivusto on finanssialan ja poliisin julkaisema sivusto, joka kokoaa tietoa ja antaa ohjeita maksukortin turvalliseen käyttöön ja maksamiseen.
  • Työ- ja elinkeinoministeriön Taloudenhallinnan neuvottelukunta edistää finanssiosaamista eri hankkeissa ja verkostoissa.
  • Zaldo.fi -hanke tarjoaa innostavan verkko-oppimisympäristön oman talouden hallinnasta erityisesti 9-luokkalaisille.
  • Talousguru-kilpailu järjestetään lukiolaisille vuosittain. Kilpailu tavoittaa lukiolaisia kautta maan ja se järjestettiin tänä vuonna osana Suomi 100 juhlavuotta.
  • Mun Talous -verkoston toiminnan kautta pyritään vaikuttamaan erityisesti nuorten parempaan talousosaamiseen.

Koulutus, lausunnot ja lainvalmistelu

FINEn asiantuntijat kävivät säännöllisesti pitämässä luentoja FINVAssa, oikeusministeriössä sekä Lakimiesliiton ja muiden sidosryhmien järjestämissä koulutustilaisuuksissa.

FINE järjesti sidosryhmilleen ’FINE - Neuvontaa ja riidanratkaisua 45 vuotta’ -seminaarin, jossa käytiin läpi ajankohtaisia finanssialan kysymyksiä, käytäntöjä ja ratkaisuja.

Vakuutusyhtiöille, pankeille ja sijoituspalveluntarjoajille annettiin palautetta tilastotietoina ja muuna koottuna palautteena eri tilaisuuksissa.

FINEn antamia lausuntoja ja muuta lainvalmisteluun osallistumista:

• Eduskunnan talousvaliokunta, HE 228/2016 vp, hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, lausunto
  • VM, VM026/2016, hallituksen esitysluonnos laiksi luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (PAD), lausunto
  • STM, STM038:00/2013, lausunto eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain uudistamista selvittäneen työryhmän loppuraportista
  • Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta, HE 123/2015 vp, hallituksen esitys eduskunnalle liikennevakuutuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, lausunto
  • Eduskunnan Talousvaliokunta, HE 3/2016 laki sijoitusrahastolain ja Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta, lausunto
  • VM, Vihreä kirja finanssialan vähittäispalveluista, keskustelutilaisuus
  • ​OM, lausunto asunto-omaisuuteen liittyvästä kuluttajaluotot -mietinnöstä
  • VM, PRIIP-asetuksen täytäntöönpano –työryhmä

FINEn edustaja oli jäsenenä:

• STM, vakuutusten tarjoamisesta annetun direktiivin kansallinen täytäntöönpano
  • OM, asunto-omaisuuteen liittyvät kuluttajaluotot -työryhmä
  • VM, PRIIP-asetuksen täytäntöönpano -työryhmä

Oppaat, vertailut ja media

FINE julkaisi toiminnastaan Vakuutus- ja rahoitusneuvonta 45-vuotta juhlakirjan sekä useita oppaita ja vertailuja.

Juhlakirja  kokoaa yhteen finanssialaan liittyviä juridisia kysymyksiä, lautakuntien käytäntöä, kokemuksia FINEn toiminnasta sekä pohdintaa finanssialan tulevaisuu­desta. Asioita käsitellään monipuolisesti sekä FINEn, viranomaisvalvonnan että finanssialan näkökulmasta.

Verkkosivuilla julkaistiin oppaita, vertailuja, tietoa ja käytännön toiminta­ohjeita henkivakuutuksista, myrskyistä ja luonnon­ilmiövahingoista, kuntoilijan yksityistapaturmavakuutuksesta, täysi-ikäisen edunvalvonnasta sekä vuokralaisen, osakkaan ja tlaoyhtiön vakuutuksista.

FINEn asiantuntijoiden kommentteja ja esille nostamia asioita käsiteltiin yli 200 artikkelissa mediassa. Myös vakuutus- ja pankkiasioiden uutisointi verkkomediassa oli laajaa. FINEn verkkosivuilla käytiin vuoden aikana noin 120 000 kertaa.

Muu kansainvälinen toiminta

FINE kuuluu maailmanlaajuiseen INFO, International Network of Financial Services Ombudsman Schemes -järjestöön ja oli mukana sen johtoryhmässä. INFO Network on eri maiden tuomioistuinten ulkopuolista riidanratkaisuorganisaatioista koostuva kattojärjestö, jonka jäsenorganisaatiot ratkovat kuluttajien ongelmatilanteita ja riita-asioita finanssiasioissa. INFO Networkin tavoitteena on edistää ja kehittää tuomioistuin­ten ulkopuolista riidanratkaisua ja orga­nisaatioiden toimintatapoja myös kansainvälisesti.

FINE on mukana Euroopan komission vuonna 2001 perustamassa FIN-NET -toiminnassa ja sen Steering Committee´ssa. FIN-NET on verkosto, joka auttaa eurooppalaisia kuluttajia ja yrityksiä nopeasti, edullisesti ja yksinkertaisesti ratkaisemaan rahoituspalvelualan riitoja silloin, kun palvelun tarjoaja toimii muussa jäsenmaassa kuin kuluttajan asuinmaassa. Suomi on osallistunut verkoston toimintaan sen perustamisesta lähtien.

FINE tekee yhteistyötä eri pohjoismaiden ombudsmanien kesken ja osallistui pohjoismaiden välisiin kokouksiin. Yheistyön tavoitteena on kehittää riidanratkaisua, ennakoida muutoksia ja luodata tulevaisuuden haasteita.