Riidanratkaisu FINEssä ja Vakuutuslautakuntaan edenneet tapaukset
FINEssä ratkaistiin vuonna 2016 kaikkiaan 1 120 tapausta. Tästä määrästä yli puolet käsiteltiin vielä FINEn lautakuntamenettelyssä, jossa purettiin vuonna 2015 vireille tulleita tapauksia. Nähtävissä kuitenkin on, että jatkossa FINEn ratkaisutoiminta painottuu lukumääräisesti toimistomenettelyyn, jossa käsitellään tulkintakäytännöltään vakiintuneet tai muuten oikeudellisesti selkeät tapaukset. Lautakuntamenettelyä käytetään tulkinnanvaraisissa tai esimerkiksi periaatteellisesti tärkeitä kysymyksiä koskevissa tapauksissa.
FINEn ratkaisutoiminnassa huomionarvoista on se, että noin 15 %:ssa vireille tulleista riita-asioista osapuolet saivat riitansa ratkaistuksi sovintoteitse. Käytännössä näissä tapauksissa palveluntarjoaja maksoi asiakkaan vaatimat korvaukset osittain tai täysin. FINEn ratkaistavaksi jääneistä riidoista neljäsosa päättyi asiakkaan eduksi.
Alla on FINEn lautakuntien palveluntarjoajakohtaiset ratkaisutilastot. Ne vastaavat FINEn aiempaa raportointikäytäntöä, ja ne esitetään tässä muodossaan nyt viimeisen kerran. Vuodesta 2017 alkaen FINEn muuttunut riidanratkaisumenettely vaikuttaa täysimääräisesti paitsi saapuneiden asioiden myös annettujen ratkaisujen jakautumiseen toimisto- ja lautakuntamenettelyn välillä.
Uutena raportoitavana tietona ovat kuluttajien riita-asiat (ADR-asiat). Ne ovat riita-asioita, joissa finanssituotteen ostanut kuluttaja vaatii palveluntarjoajaltaan korvausta. FINEn käsittelemistä riita-asioista ADR-asioita oli noin 2/3. Muita kuin ADR-asioita FINEssä ovat esimerkiksi taloyhtiöiden, säätiöiden ja yritysten asiat, ryhmävakuutusta koskevat riidat ja muut tilanteet, joissa on kyse toisen henkilön kuin kuluttajan itsensä tekemästä sopimuksesta.
Tarkemmat kuluttajariita-asioiden (ADR-asiat) tilastot löytyvät FINEn vuoskikertomuksesta 2016 (pdf).
Vakuutuslautakuntaan vireille tulleista tapauksista 132 (96) sovittiin ennen lautakuntakäsittelyä. Näissä vakuutusyhtiö suoritti vaaditun korvauksen. Lisäksi 6 (12) tapauksessa käsittely päätettiin asiakkaan luovuttua valituksestaan.
Lautakunta ratkaisi kokouksissaan 605 (685) tapausta. Lautakunta ei antanut asiaratkaisua 17 (21) tapauksessa. Annetuista 588 (664) ratkaisuista 184 (221) poikkesi palveluntarjoajan ratkaisusta vakuutuksenottajan tai vahinkoa kärsineen hyväksi. Suositetut muutokset vaihtelivat vähäisistä osamuutoksista lopputuloksen täydelliseen muuttumiseen asti.
Palveluntarjoajat noudattivat lautakunnan ratkaisusuosituksia kolmea tapausta lukuun ottamatta. Noudattamisprosentti oli 98 % (99 %).
Vahinkoyhtiöt
Lautakunta-asiat: Yhtiökohtainen tilasto 2016 | ||||
Vahinkoyhtiöt | Ratkaisut (kpl) | Muutos (kpl) | Muutos (%) | Noudattaminen (%) |
ACE-Europe | 10 | 7 | 70 % | 100 % |
AIG Europe | 8 | 3 | 38 % | 100 % |
Alandia | 1 | 1 | 100 % | 100 % |
Folksam | 17 | 6 | 35 % | 100 % |
Fennia | 44 | 13 | 30 % | 100 % |
If | 107 | 23 | 21 % | 91 % |
Suomen Keskinäinen Lääkevakuutusyhtiö | 23 | 9 | 39 % | 100 % |
Pohjantähti | 26 | 10 | 38 % | 100 % |
OP Vakuutus | 78 | 20 | 26 % | 95 % |
LähiTapiola | 113 | 35 | 31 % | 100 % |
Turva | 22 | 8 | 36 % | 100 % |
POP Vakuutus | 7 | 4 | 57 % | 100 % |
Ålands | 1 | 0 | - | - |
Yhteensä | 457 | 139 | 30 % | 98 % |
Henkiyhtiöt
Lautakunta-asiat: Yhtiökohtainen tilasto 2016 | ||||
Henkiyhtiöt | Ratkaisut (kpl) | Muutos (kpl) | Muutos (%) | Noudattaminen (%) |
Aktia Henkivakuutus | 6 | 2 | 33 % | 100 % |
Genworth Financial | 6 | 2 | 33 % | 100 % |
LähiTapiola Henkiyhtiö | 4 | 0 | - | - |
Kaleva | 7 | 2 | 29 % | 100 % |
Mandatum Henkivakuutus | 2 | 0 | - | - |
Nordea Henkivakuutus | 2 | 0 | - | - |
OP Henkivakuutus | 6 | 0 | - | 100 % |
Yhteensä | 33 | 6 | 18 % | 100 % |
Palveluntarjoajakohtainen tilasto
Lautakunta-asiat: Palveluntarjoajakohtainen tilasto 2016 | ||||
Eläkesäätiöt ja -kassat sekä vakuutuskassat | Ratkaisut kpl | Korvaussuositus kpl | Korvaussuositus % | Noudattaminen % |
Säätiöiden ja kassojen lisäeläkkeet | 4 | 2 | 50 | 100 % |