Vuosikertomus 2016

Lautakunnat

LautakunnatVakuutuslautakunta

Riidanratkaisu FINEssä ja Vakuutuslautakuntaan edenneet tapaukset

FINEssä ratkaistiin vuonna 2016 kaikkiaan 1 120 tapausta. Tästä määrästä yli puolet käsiteltiin vielä FINEn lautakuntamenettelyssä, jossa purettiin vuonna 2015 vireille tulleita tapauksia. Nähtävissä kuitenkin on, että jatkossa FINEn ratkaisutoiminta painottuu lukumääräisesti toimistomenettelyyn, jossa käsitellään tulkintakäytännöltään vakiintuneet tai muuten oikeudellisesti selkeät tapaukset. Lautakuntamenettelyä käytetään tulkinnanvaraisissa tai esimerkiksi periaatteellisesti tärkeitä kysymyksiä koskevissa tapauksissa.

FINEn ratkaisutoiminnassa huomionarvoista on se, että noin 15 %:ssa vireille tulleista riita-asioista osapuolet saivat riitansa ratkaistuksi sovintoteitse. Käytännössä näissä tapauksissa palveluntarjoaja maksoi asiakkaan vaatimat korvaukset osittain tai täysin. FINEn ratkaistavaksi jääneistä riidoista neljäs­osa päättyi asiakkaan eduksi.

Alla on FINEn lautakuntien palveluntarjoajakohtaiset ratkaisutilastot. Ne vastaavat FINEn aiempaa raportointikäytäntöä, ja ne esitetään tässä muodossaan nyt viimeisen kerran. Vuodesta 2017 alkaen FINEn muuttunut riidanratkaisumenettely vaikuttaa täysimääräisesti paitsi saapuneiden asioiden myös annettujen ratkaisujen jakautumiseen toimisto- ja lautakuntamenettelyn välillä.

Uutena raportoitavana tietona ovat kuluttajien riita-asiat (ADR-asiat). Ne ovat riita-asioita, joissa finanssituotteen ostanut kuluttaja vaatii palveluntarjoajaltaan korvausta. FINEn käsittelemistä riita-asiois­ta ADR-asioita oli noin 2/3. Muita kuin ADR-asioita FINEssä ovat esimerkiksi taloyhtiöiden, säätiöiden ja yritysten asiat, ryhmävakuutusta koskevat riidat ja muut tilanteet, joissa on kyse toisen henkilön kuin kuluttajan itsensä tekemästä sopimuksesta.

Tarkemmat kuluttajariita-asioiden (ADR-asiat) tilastot löytyvät FINEn vuoskikertomuksesta 2016 (pdf).

Vakuutuslautakuntaan vireille tulleista tapauksista 132 (96) sovittiin ennen lautakuntakäsittelyä. Näissä vakuutusyhtiö suoritti vaaditun korvauksen. Lisäksi 6 (12) tapauksessa käsittely päätettiin asiakkaan luovuttua valituksestaan.

Lautakunta ratkaisi kokouksissaan 605 (685) tapausta. Lautakunta ei antanut asiaratkaisua 17 (21) tapauksessa. Annetuista 588 (664) ratkaisuista 184 (221) poikkesi palveluntarjoajan ratkaisusta vakuutuksenottajan tai vahinkoa kärsineen hyväksi. Suositetut muutokset vaihtelivat vähäisistä osamuutoksista lopputuloksen täydelliseen muuttumiseen asti.

Palveluntarjoajat noudattivat lautakunnan ratkaisu­suo­situksia kolmea tapausta lukuun ottamatta. Noudattamisprosentti oli 98 % (99 %).

 

Vahinkoyhtiöt

Lautakunta-asiat: Yhtiökohtainen tilasto 2016
Vahinkoyhtiöt Ratkaisut (kpl) Muutos (kpl) Muutos (%) Noudattaminen (%)
ACE-Europe 10 7 70 % 100 %
AIG Europe 8 3 38 % 100 %
Alandia 1 1 100 % 100 %
Folksam 17 6 35 % 100 %
Fennia 44 13 30 % 100 %
If 107 23 21 % 91 %
Suomen Keskinäinen Lääkevakuutusyhtiö 23 9 39 % 100 %
Pohjantähti 26 10 38 % 100 %
OP Vakuutus 78 20 26 % 95 %
LähiTapiola 113 35 31 % 100 %
Turva 22 8 36 % 100 %
POP Vakuutus 7 4 57 % 100 %
Ålands 1 0 - -
Yhteensä 457 139 30 % 98 %

Henkiyhtiöt

Lautakunta-asiat: Yhtiökohtainen tilasto 2016
Henkiyhtiöt Ratkaisut (kpl) Muutos (kpl) Muutos (%) Noudattaminen (%)
Aktia Henkivakuutus 6 2 33 % 100 %
Genworth Financial 6 2 33 % 100 %
LähiTapiola Henkiyhtiö 4 0 - -
Kaleva 7 2 29 % 100 %
Mandatum Henkivakuutus 2 0 - -
Nordea Henkivakuutus 2 0 - -
OP Henkivakuutus 6 0 - 100 %
Yhteensä 33 6 18 % 100 %

Palveluntarjoajakohtainen tilasto

Lautakunta-asiat: Palveluntarjoajakohtainen tilasto 2016
Eläkesäätiöt ja -kassat sekä vakuutuskassat Ratkaisut kpl Korvaussuositus kpl Korvaussuositus % Noudattaminen %
Säätiöiden ja kassojen lisäeläkkeet 4 2 50 100 %